FÖRSOMMARVECKAN
När försommaren är här och midsommar närmar sig, är det dags för Blomveckorna Från Sverige.
Under 2-15 juni 2025 lyfter branschens Handelsträdgårdar och GardenCenters svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter, som är märkta med Från Sverige.
Det är Från Sverige, som driver projektet och involverar såväl detaljister som marknadens GardenCenter i kampanjerna. Alla återförsäljare, som önskar och vill, är välkomna att deltaga!
Det är med bransch-överglidande samarbeten, som vi får hela Sverige att blomma och alla Från Sverige-märkta produkter synliggörs såväl sommarblommor som perenner och plantskoleväxter!
– Med Blomveckorna Från Sverige vill vi driva svensk odling framåt, förlänga planteringssäsongen och visa på bredden av Från Sverige-märkta blommor och växter. Tillsammans med branschen lyfter vi fram fördelarna med att välja svenskodlat och göra det enkelt för konsumenterna att hitta och välja Från Sverige-märkt till trädgården, rabatten, pallkragen och krukorna, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning AB.
Även om filmen är från en tidigare kampanj så får du en klar bild över hur kampanjen är utformad och genomförs.
Blommor, perenner och vedartade växter Från Sverige
Under veckorna 23 och 24 kommer Från Sverige-märkta blommor, perenner och vedartade växter från Sveriges odlare att synas extra mycket i butiker runt om i vårt land.
Vilka produkter som lyfts fram kan variera i olika delar av Sverige beroende på tillgång och den butik du besöker.
Blomveckorna Från Sverige förlänger säsongen
Målet med Blomveckorna Från Sverige är att fokusera på svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter.
Det blir en extra push för att förlänga planteringssäsongen och visa konsumenterna på den stora bredden och det storslagna utbudet.
Så här förbereder du som är återförsäljare dig inför kampanjen
På Från Sveriges hemsida kan du läsa mer om vilka förberedelser du kan göra, för att din kampanjsatsning skall lyckas - klicka här!
Förbered med växter i butik från den svenskodlade Tio i topp-listan!
Pelargon
Margerit
Dahlia
Petunia
Lobelia
Stjärnöga
Sommarbegonia
Femtunga
Silvernjurvinda
Snöflinga
Ge snabba enkla råd för en Miniträdgård i Kruka!
Miniträdgård i Kruka/Ampel.
Med färdiga lösningar och samplanteringar i kruka skapade av trädgårdsmästare och förädlingsföretag eller förslag på sommarens arrangemang i butik.
Årets Sommarblomma släpps inför perioden
Kampanjen Årets Sommarblomma är nu efter tio år en etablerad kampanj som många ser fram emot. Bland de som blivit utsedda har många fått en etablerad plats på marknaden. Årets Sommarblomma har med sin seriösa bakgrund blivit folkbildande med sitt rika innehåll med fakta och trädgårdsmästarens goda råd.
Sju tips inför Blomveckorna Från Sverige! För dig som märker med Från Sverige-märkningen eller har Från Sverige-märkt i sortimentet är de två Blomveckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler lite extra. Alla tips passar inte alla, men det finns något tips för alla!
Sju butikstips inför Blomveckorna
Tips 1
- Beställ tryckt butiksmaterial – bas & kampanj.
Från Sveriges butiksmaterial finns med inriktning Odlat & växter, det finns också pallsvep att använda. Skyltmaterialet är kostnadsfritt material, frakt och exp.avgift tillkommer.
Tips 2
- Tryck eget material med Från Sverige
Låt märket jobba! Gör det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat som lever upp till Från Sverige-märkets kriterier.
Blanda gärna Från Sverige-material med ert eget material.
Tips 3
- Skriv ut Från Sveriges färdiga skyltar
PDFer finns för utskrift, som exempelvis Årets Sommarblomma, Årets Pelargon, trädgårdsväxter med mer.
Nya skyltar kommer när Årets hemligheter avslöjas. Fler skyltar finner på hos Mäster Grön.
Tips 4
- Använd Från Sveriges digitala material
Använd det i sociala och digitala kanaler med budskap i olika format.
Nya loggan för Blomveckorna Från Sverige kan du använda ihop med eller på dina egna bilder.
Dela gärna det Från Sverige lägger ut på Instagram och Facebook.
Tips 5
- Dela Från Sveriges filmer i dina kanaler
Från Sverige har filmer på Youtube som du kan använda.
Tips 6
- Samexponera, skapa erbjudanden och tävling
Gör fina inspirerande exponeringar. Välj ut produkter till säljkampanjer och skylta upp.
Skapa engagemang med en säljtävling internt eller en kundtävling.
Tips 7
- Sprid i era kanaler, digitala, tryckta och köpta kanaler
Berätta om Blomveckorna Från Sverige och era aktiviteter. Lägg upp information på hemsidan och i digitala kanaler. Om ni har nyhetsbrev eller kundmejl kan ni berätta om veckorna där.
Skriv pressmeddelande och involvera oss.
Sprid i köpta kanaler, i direktreklam och kundinformation. Inspirera internt, låt alla känna till Blomveckorna Från Sverige och vara delaktiga.
Beställ färdiga paket eller enbart de format som passar i din försäljning
Beställ butiksmaterial till din verksamhet
Det finns butiksmaterial som är anpassat för Från Sveriges kriterier för odlat. Det finns både föreslagna butikspaket och enskilda enheter, som kan beställas på sidan Beställ & Ladda ned — sortera på Odlat & växter. Det finns också enheter att ladda ned som pdf för utskrift och, allt eftersom vi närmar oss tidpunkten, även mer digitalt material för sociala medier, webb och andra digitala kanaler.
Beställ ditt butiksmaterial - klicka här!
DET HÄNDER MER - SENARE PÅ ÅRET - SEPTEMBER
Höstveckor tillsammans med Från Sverige-märkta produkter
Årligen Vecka 38-39. Detta år kör vi 15-28 september.
Nära 900 butiker kommer vara uppskyltade med Från Sveriges butiksmaterial och cirka 30 företag skyltar upp extra kring sina varor. Från Sverige skyltar bland annat upp utomhus och bjuder på spännande fakta, quiz och tävlingar och våra sociala medier kommer gå varma med aktuella ämnen och initiativ.
När vi jobbar tillsammans — märkesanvändande producenter, företag, restauranger och handel — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra fler medvetna val av svenskproducerade produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.
Så här förbereder du som är återförsäljare dig inför kampanjen
På Från Sveriges hemsida kan du läsa mer om vilka förberedelser du kan göra, för att din kampanjsatsning skall lyckas - klicka här!
Beställ ditt butiksmaterial - klicka här!